Pressröster
Pressröster
Michaela Granits regi målar med stora drag och mustigt dova färger. Gunilla Röör lyser och vibrerar.
Pia Huss, Dagens Nyheter
[…] ett fysiskt drömspel, fyllt av ironi. och stilla sorg” […] Pjäsen blir en krönika över en fruktansvärd tid, ett liv som kvinna och judinna men också över hur psykologismen växer fram som nytt sätt att förstå människan, när hon av-skaffat sina gudar. Sabina Spielrein fungerar otäckt bra som symbol för 1900-talet.
[…] Michaela Granit förstärker drömspelskänslan genom att låta ensemblen ständigt göra nya roller. Iscensättningen är snabb, fysisk och har ett utmärkt ensemblespel.
Sonja Hejdeman som Freud gör att man alltid kommer att förstå den mannen på ett nytt sätt.
Lars Ring, Svenska Dagbladet
”Det är så nära fulländningen det går att komma.”
"Det är en fängslande iscensättning Michaela Granit har skapat och den rymmer åtskilligt att fundera över på och beröras av."
Fascinerande är det att följa Gunilla Röörs Sabina och hennes balansakt för att hålla ihop sitt liv mellan uppväxtårens förnedring, en obändig livslust och omvandlingen av det personliga livsödet till en ny upptäckt i människokunskapens tjänst. Den som kom att ge hela psykoanalysen en ny färdriktning.
Bo-Ingvar Kollberg, Upsala nya tidning
Kerstin Perski väljer den personliga ingången till Sabinas liv. Vi får smak, färg och doft...
När Freud och Jung tar armkrok och gnabbas blir det en genial blixtbild av ett patriarkatets radarpar. Sabinas inre strider står fram i smärtsam tydlighet genom Sabinas andra jag...
Pia Huss, Dagens Nyheter
"Hon har skrivit pjäsen i nära samarbete med regissören Micheala Granit, dess dramaturgiska grundidé är smått genial − Sabinagestalten är uppdelad i två..."
Det är Röör- väl sekunderat av Jessica Lidbergs Sabina 2 och Samuel Frölers Jung- som på Stockholms Stadsteater ger Sabina Spielrein den fullblodsgestalt tillbaka som historiens nyck har berövat henne.
Nils Schwartz, Expressen
"Röör behärskar rollen ut i minsta stavelse och i lillfingret, det vilar ett slags behärskad demoni över hennes i varje sekund beundransvärda prestation"
Naturkrafter präglar även Michaela Granits dynamiska regi.
Claes Wahlin, Aftonbladet