Tack ensemblen med Tobias Zilliacus, Pia Runnakko, Markus Riuttu och Joachim Wigelius, teamet runt scen, scenografi och kostymplaneringen Heidi Wikar, mask Jutta Kainulainen, ljus Ville Aaltonen, projiceringar Jyri Suominen och ljud Niklas Lundström.
Det blev en fantastiskt fin premiär med proppfull salong!
Vi hann precis en premiär innan hela Helsingfors Stadsteater med många andra teatrar stängde i Finland. Sorgligt, men vi måste alla göra vad vi kan för att hjälpas åt för att begränsa smittspridningen.
Fina recensioner fick vi mitt i allt kaos!
Vi hoppas föreställningen snart kan spela vidare!
Håll er uppdaterade på teaterns hemsida! https://hkt.fi/esitykset/morfars-mauser/
Läs mer om pjäsen, konstnärlig ingång, program, intervjuer och recensioner. HÄR!
Några axplock från finska tidningar:
”Morfars Mauser är en välspelad, gripande och ärlig föreställning om följderna av skolmobbning som skildrar det vuxna offrets raseri över att inte kunna släppa taget om det förflutna”. (Svenska Yle)
”Tobias Zilliacus äger sin roll från första stund.” (Hufvudstadsbladet)
(Helsingin Sanomat, direktöversatt)
”När minnenas kista öppnar sig finns ingen återvändo. De värsta barndomsminnena, de mörkaste hämndfantasierna och den alltigenom trängande hopplösheten stiger fram.”
”Modet att gnugga det svåra temat rakt i ansiktet på publiken, utan minsta vilostund, känns övertygande. Denna föreställning berörde, starkt. Åskådaren upplever pissandet i stöveln, söndrandet av stjärnkikaren, misshandeln på cell-nivå.
Detta har vi Michaela Granits (obönhörliga) regi att tacka för. Med skarpa drag tecknar hon som regissör fram den emotionella karta som blir synlig bakom det skedda. Hon lyckas få med sej arbetarbakgrunden och morföräldrarnas roll samt tidsbilden, utan onödiga förklaringar.
”Heidi Wikars scenografi med sina funktionella glas och projiceringar ger en känsla av rymd. ”
”Markus Riuttu lyser i sin tolkning av Henrik. Den arma pojken har ingen chans, feg och ensam växer han upp till en djupt olycklig och trasig människa.”
"Joachim Wigelius och Pia Runnakko gestaltar alla de andra, från föräldrar och morföräldrar till mobbare, och tillför en tacksam mångsidighet till de olika rollerna.” (Svenska Yle)
”Trots den obehagliga grundtonen består Morfars Mauser också av svärtad humor, skratt och värme” (Östnyland)
Bästa av allt, Marcus Rosenlund skriver efter föreställningen på facebook 11 mars kl. 23:40 !
“Så otroligt glad, tacksam och stolt för att jag fick vara med och bidra till det här! Tusen tack till er alla som skapade den makalöst fina – och grymt starka – föreställning som jag nyss bevittnade! Det känns som att jag har sprungit en halvmaraton, vilket Tobias Zilliacus ju måste ha gjort på riktigt, mätt enligt brända kalorier! Jag satt blickstilla hela tiden.
Hur som helst: ni är kungar och kunginnor allihopa! Det här är teamwork när det är som allra finast, hopvävt av helt gnistrande individuella prestationer!
Och nu känns det på riktigt som att jag har avslutat ett kapitel i mitt liv. En stor sten har rullat från mitt bröst. Och mormor och morfar skulle vara så stolta!”
Trailer: Making of Marcus Rosenlunds pjäsdebut Morfars Mauser. Premiär på Lilla Teatern 11.3.2020. Regi Michaela Granit, i rollerna Tobias Zilliacus, Markus Riuttu, Pia Runnakko och Joachim Wigelius.
https://www.youtube.com/watch?v=7bzOdKK_2Ok&feature=youtu.be
Morfars Mauser
Pressmeddelande 25.2.2020 / Tiedote 25.2.2020
Michaela Granit regisserar på Lilla Teatern /
Utanförskap som tema på Lilla Teatern
Vetenskapsjournalisten Marcus Rosenlunds första fiktiva verk Morfars Mauser har urpremiär på Lilla Teatern den 11 mars 2020. Föreställningen regisseras av finlandsbördiga Michaela Granit, uppvuxen i Sverige och verksam som både regissör och manusförfattare. I Morfars Mauser tar hon tag i konsekvenserna av utanförskap och familjetrauman som går vidare generation för generation.
I Morfars Mauser konfronteras huvudkaraktären Rolle, meteorolog, gestaltad av Tobias Zilliacus, av undanträngda känslor och minnen som får honom att som vuxen tappa konceptet mitt under pågående direktsändning. Pjäsen går in i Rolles blackout och fantasivärld, och tar fram de inre demoner som finns kvar där. De övriga skådespelarna Markus Riuttu, Pia Runnakko och Joachim Wigelius växlar mellan flera olika roller och blir till ekande röster i det undermedvetna.
”Morfars Mauser är en stark och oerhört personlig historia. Marcus Rosenlund har skrivit pjäsen utgående från hur han själv som svårt mobbad hittade morfars gamla Mauser-pistol och fantiserade om att en gång för alla kunna tysta sina plågoandar”, berättar Granit, som också bearbetat manuset tillsammans med Rosenlund och Marina Meinander
Granit säger att hon gärna borrar ner sig i aktuella samtidsfrågor och älskar historier där hon får navigera bland minnen, drömmar och fantasier.
- Det blir en häftig, starkt visuell föreställning, avslöjar Granit, som samarbetat med scenograf och kostymplanerare Heidi Wikar samt videoplanerare Jyri Suominen för att skapa den thrilleraktiga stämningen på scenen. De otäcka upplevelserna till trots bygger vi in en hel del skratt och skruvad humor, för Marcus Rosenlunds eget kännspaka tonfall får lysa igenom. Tragedi och humor måste inte utesluta varandra. Och ur mörkret växer en vilja att mötas, och tankar om vänskap och glädje.
”De flesta av oss har upplevt mobbning och utsatthet ur någon synvinkel. Marcus Rosenlund frågar genom fiktionen: vad är konsekvenserna av mobbning och vilka sår bär vi med oss i livet”?
Michaela Granit är verksam som regissör i Sverige och internationellt sedan 1984 och har iscensatt en mängd uppmärksammade uppsättningar på bl.a. Dramaten, Riksteatern och Göteborgs Stadsteater. Till hennes senaste regiuppsättningar hör de publik- och kritikerrosade uppsättningarna ”Den stora elden”, Misantropen och Mig äger ingen. Bland hennes tidigare Finlandsprojekt kan nämnas Svinalängorna och Rose(John) på Svenska Teatern.
Marcus Rosenlund debuterar på Lillan som författare / Tiedetoimittaja Marcus Rosenlund kirjoitti näytelmän koulukiusaamisesta
TI, JOULU 10, 2019 11:04 CET
Pressmeddelande 10.12.2019 / Tiedote 10.12.2019
Den prisbelönta vetenskapsjournalisten Marcus Rosenlunds första fiktiva verk Morfars Mauser får sin urpremiär på Lilla Teatern den 11 mars 2020. Föreställningen baserar sig på Rosenlunds egna erfarenheter om mobbning och den regisseras av svenska Michaela Granit. Tobias Zilliacus spelar huvudrollen.
Morfars Mauser baserar sig på Marcus Rosenlunds egna erfarenheter i 80-talets Grankulla där han växte upp och länge var utsatt för mobbning. Pjäsen har fått sitt namn av en verklig pistol som Rosenlund hittade i sitt barndomshem. Föreställningen är en verklighetsbaserad skildring av en vänskap mellan två pojkar som båda befinner sig lägst ner i hackordningen i skolan. Mobbningen kulminerar i en fantasi om att ta med sin morfars Mauser till skolan och en gång för alla få slut på mobbningen.
”Det tog mig flera år innan jag ens insåg hur hemska och mörka mina tankar hade varit. Då det begav sig förstod jag inte vidden och djupet av den svarta avgrund vid vars rand jag hade balanserat. Jag hade ingen aning om de potentiella, fasansfulla konsekvenserna. Jag ville bara få skratten och glåporden att tystna.” berättar Rosenlund.
Marcus Rosenlund är en omtyckt vetenskapsprofil, känd från bland annat radioprogrammet Kvanthopp som han gjort på Svenska Yle sedan 2005. I år tilldelades han statens informationsspridningspris för sin bok ”Väder som förändrade världen”.
Rosenlunds alter ego gestaltas av Tobias Zilliacus. Han får sällskap av Markus Riuttu, Pia Runnakko och Joachim Wigelius.
För regin står Michaela Granit, för scenografi och dräkter Heidi Wikar, för ljudplanering Niklas Lundström och för ljusplanering Ville Aaltonen.
Morfars Mauser, premiär den 11 mars på Lilla Teatern (Georgsgatan 30).