Postadress
Åsögatan 200 A
116 32 Stockholm
Sverige

Arbetslokal
Alsnögatan 3
Stockholm

         

123 Street Avenue, City Town, 99999

(123) 555-6789

email@address.com

 

You can set your address, phone number, email and site description in the settings tab.
Link to read me page with more information.

Pressklipp

Pressklipp

weekendavisen.dk

Peter Johannes Erichesen

”Forfatteren Merete Pryds Helle har skabt en lyrisk fabel, der uden kontrafaktisk trøstespisning beskriver, hvordan det store projekt forvitrer. Det ender med uforsonlighedens apoteose, det stockholmske blodbad i 1520.”

”På et tidspunkt er blege kålhoveder i spil som rytmiske indspark, indtil de hen imod finalen lader sig rulle til ro som uheldige hjerneskaller. Det er instruktøren Michaela Granit, der med suverænt afsæt i japansk no-teater har sendt de sangere, som omgiver Elsebeth Dreisig, ud i hvirvlende formationer. Bassen Steffen Bruun, der med ædel diktion skifter skikkelse, indtil han i fortabt knejsen ender som Christian den Anden, sopranen Kristine Nowlain, der i sødmetrance rækker fra elskerinden Dyveke Sigbritsdatter til hævnersken Kristina Gyllenstjärna, og mezzosopranen Francine Vis, der funkler mørkt som den formidable rådgiverske Sigbrit Willoms. Spændvidden hos Sebastian Durán er dog det afgørende virtuosnummer med hadmonumentet biskop Trolle til slut som et slangeagtigt væsen.

Merete Pryds Helle og Josefine Opsahl lader den gamle folkevise »Drømte mig en drøm i nat« være startnynneren, men siden får sanselige ytringer deres musik. »En gammel mands pestånde i mit ansigt, et barns byldehånd i min, og alle drømme dør.« Tanken om, at man skal lægge et levende insekt, en guldsmed, i munden på den døende og derved sikre den videre vandring gennem tiderne, får sin tonale tindren. Guldsmeden skal dryppe sin snabel i tidens dunkle vand og lægge årsæg på årsæg i den livløse krop, står der skrevet. Vi får musik, der synes rettet til de sovende knæskaller, som ellers aldrig bliver begunstiget med toner.

Läs hela recensioner som beskriver fint helheten:


Dagens Nyheter Johanna Paulsson:

”Deras slipade samspel skapar liv och rörelse i en enkel och visuellt effektfull iscensättning med trådgardiner, speglar och stiliserade masker som för tankarna till japansk no-teater och performancedans. En absorberande helhet som gör ’DrömDöden’ till en smärre musikalisk sensation.”

"Opsahls musik rör sig i stället fullständigt fritt mellan olika stilar – från kärv modernism till minimalism, renässansrejv och elektroakustiska klanger för fans av industrirock snarare än klassiska operakonnässörer."


Teaterstockholm.se, Martina Rampling:

Mäktiga kvinnors maktkamp om Norden. Ett allkonstverk.

”Det är svårt att peka ut enskilda detaljer i en helhet som stämmer överens. Skådespelarnas arbete med karaktärerna görs med närvaro och är lekfullt levande. Smink, kostym och dockor känns noga utvalt och andas estetik. Ansiktsmaskerna som tas på och av för oss till en värld av maskeradbaler – eller hemliga ritualer – som sker inom maktens stängda dörrar. Rörelse och koreografi skapar en särskilt vacker mystik kring sig ”.

https://teaterstockholm.se/dromdoden/


Expressen, Gunilla Brogdrej

”Drömdöden” är ett häftigt och spektakulärt och konstnärligt väldigt intressant verk”

”Här finns mycket att hämta; Josefine Opsahls medryckande och omväxlande musik, Michaela Granits effektfulla scenerier, koreografi, dockorna, maskerna, repdraperierna i William Wenners ljusdesign. Karin Linds fantastiska och spelbara kostymer. Användandet av skålar, glas och kålhuvuden som musikaliska och scenografiska effekter. Ensemblen av uttrycksfulla scenbegåvade sångare. Huvudrollens lyriska sopran (Elsebeth Dreisig) inte minst. Gud vad hon är bra! ”

” De danska musikerna, en stråktrio och slagverk, är inte bara musikaliskt utan även visuellt en succé med kompositören själv, Josefine Opsahl, som ett slags kapellmästare bakom sin cello”

”Slagverkaren Ying-Hsueh Chen rör sig elegant mellan sina instrument. Läckert är vad det är. Och musikaliskt framåtlutande”

”Sångarna har intensiva uttryck, de är närvarande med varje fiber av sin kropp, och den svenske barytonsångaren Sebastian Durán drar blickarna till sig som den flamboyante ”Sjömannen”.


Svenska Dagbladet, Bo Löfvendahl:

”Operans historiska tema är både tidlöst och rykande aktuellt”

”Svenske baryton Sebastian Durán imponerar som Sjömannen”

”Sopranen Elsbeth Dreisig gör Margareta med drottninglik pondus, vacker stämma och den mest utsökta teaterdanska”


Ascolta / Operaens Venner, Bodil Wöhnert:

”Merete Pryds Helle har begået en læseværdig og poetisk libretto med kodeordene strategi, magt og handel. Komponisten Josefine Opsahl har skabt en inciterende og rytmisk musik for kammerensemble og slagtøj”.

”Det er moderne, men også helt i Middelalderens tradition. Som tilskuer tramper man ubevidst takten, mens sangerne danser, deklamerer og agerer som det sig hør og bør ved et borgspil.

De fem sangere synger og agerer mange roller med indlevelse. Det er smukt at se på og lytte til – umuligt at fremhæve den ene frem for den anden. De gør det alle fremragende.

Det er en intens og fascinerende oplevelse! Man sidder tryllebundet i små to timer – og går derfra med efterklangen af ”Drømte mig en drøm i nat” de næste par dage”.


Kristelig Dagblad, Sune Anderberg 

“Drømmedøden er et godt bud på årets mest medrivende kammeropera herhjemme. Og Sebastian Durán et godt bud på årets mest overbevisende præstation som den mytiske figur, der styrer tidens gang med ulmende flammer under øjnene”.


Sceneblog.dk

Jeg skulle have banket flere kobbersøm i Kalmarunionens hus

”I sin kamp for at styrke Kalmarunionen er Dronning Margrete 1. med skib på vej mod Slesvig-Holsten i 1412, men bliver undervejs smittet med pest i Flensborg, og udånder på skibet, mens hun tænker på sit livsprojekt.

Sådan kunne historien om den markante dronning være overstået allerede, men NordicOperas kunstneriske leder Merete Sveistrup ville det anderledes, og med den fænomenale komponist Josefine Opsahls dramatiske toner, samt forfatter Merete Pryds Helles omfattende libretto, blev kammeroperaen DRØMMEDØDEN skabt i et dansk/svensk samarbejde med instruktøren Michaela Granit ved roret.

Det dansk/svenske firkløver har med DRØMMEDØDEN skabt en intens musikdramatisk fortælling, med Margrete 1. som udgangspunkt og protagonist i en verden fuld af misogyni, og en kongerække af begivenheder i det 15. og 16. århundrede, der som sammenkædede akter vises i de drømmesyn som den døende dronning har på skibet.”

”Det er Elsebeth Dreisig der spiller Margrete 1., og med Sebastian Durán, Francine Vis og Steffen Bruun der alle synger flere partier, er både sange og tale storartet dækket ind, i hvad jeg vil betegne som et musikdramatisk renæssancedrama i intense rammer. Josefine Opsahls dramatiske komposition svulmer af dystre cellotoner og tungtvejende slagtøjs elementer der spiller op imod strygerne, og med Opsahl selv på scenen, i stort samspil med Erik Danciu på violin, Erik Brodin Higgins på bas, samt en forrygende Ying-Hsueh Chen på slagtøj, er DRØMMEDØDEN som et uudtømmeligt bæger af sød og krydret mjød.”


Politiken DK, Henrik Frils

”Scengangen är Sömnlös, iderna god, og dramaturgin är velsmurt,og der är sjaeledent godt sangerhold,der tager sig af föreställningens många historiska personer”