Projekt på gång.
Michaela Granit
Misantropen
Michaela arbetar med regiförberedelser och med en bearbetning av Misantropen av Molière, Östgötateatern. Premiär 5 november 2016. Scenograf: Karin Lind.
Någon måste slåss för sanningen! För den absoluta ärligheten! Men vem?
Författaren Alceste har tappat tron på mänskligheten. Världen är ett hov av intrigmakare och rövslickare. Allt verkar styras av ängsliga konventioner, förljugna ideal och ytliga möten. Bland alla tillgjorda beundrare i sin omgivning är det bara en han verkligen älskar. Men hon tycks omfamna just de egenskaper han avskyr mest.
Célimene har makt, pengar och en fashionabel umgängeskrets. Hon lever i lyxlivets komfort men längtar samtidigt efter någonting annat. Hennes rastlösa intelligens, kön och oberoende ställning provocerar. Särskilt männen.
Alceste tror sig vara den ende som kan "rädda" henne. Men vill Célimene överhuvudtaget bli räddad?
Moliéres mästerverk från 1666 är en skoningslös – och skoningslöst rolig – tragikomedi om människans sämsta egenskaper och hennes kamp för att uppnå de bästa: sanningen och kärleken. Den ställer frågan om vilket pris man är beredd att betala för sin kompromisslöshet. Och när förvandlas utanförskap till någonting farlig?
I regissören Michaela Granits tappning blir Misantropen en komisk mardröm om att vara fången i samhällets konventioner. Barockt 1600-tal frontalkrockar med vår egen tids besatthet av självbespegling – vår omättliga aptit på Facebook-likes och Youtube-delningar.
Se tidsplan, bokning biljetter
http://www.ostgotateatern.se/forestallningar/presentation/misantropen
Om projektet med Scenkonst Sörmland
Hon arbetar också med ett nytt projekt med författaren Susanna Alakoski, som dramaturg/regissör. Projektet görs för Scenkonst Sörmland. I mars 2017 är det urpremiär på den nya pjäsen, av Alakoski. Scenograf: Karin Lind.
Just nu är Susanna Alakoski mitt uppe i processen att skriva en ny pjäs. Ämnet, invandring, är mer än aktuellt. Pjäsen har urpremiär på Scenkonst Sörmland om exakt ett år idag, den 23 mars 2017.
Allt sedan boken Svinalängorna och Augustpriset 2006 har Alakoski varit en viktig röst i den svenska samhällsdiskussionen. Med sin nya pjäs önskar hon undersöka invandringens premisser och ge perspektiv till ett samtal som är intensivt i Sverige just nu.
Hur har invandringen sett ut genom Sveriges historia? Vilka mekanismer har styrt? Vad är sig likt och olikt? När Susanna Alakoski påbörjade arbetet fann hon fler frågor än svar. Det kommer också att bli utgångspunkten för pjäsen.
Invandringen till Sverige har pågått i tusen år, och det är ingen enkel historia. Genom tiderna har även olika synsätt kolliderat, men de flesta bekymmer har konstig nog ändå löst sig, säger Susanna Alakoski.
För några år sedan iscensatte Michaela Granit Susanna Alakoskis roman Svinalängorna. Ett samtal växte fram, något år senare dramatiserade de tillsammans antologin Lyckliga slut, 17 berättelser om vardagsvåld. Nu fördjupar de samarbetet i detta nya projekt med Scenkonst Sörmland. För scenografin står Karin Lind. Alla tre har rötter i Finland.
Det är särskilt roligt eftersom Sveriges största invandrargrupp fortfarande är finländare, det är också det som kommer att utgöra navet i pjäsen, säger Susanna Alakoski och citerar en replik ur pjäsen:
”Ack. Finska föreningen. Folk trodde att vi odlade piroger på balkongerna i Eskilstuna. Och att vi dansade tango i bastun.”
- Som regissör och konceptuell medarbetare har jag fastnat för att Susanna arbetar med svärta och komik i bildspråket. Det ger blodad tand. Hur kan vi sceniskt bygga en bro mellan nu och då som speglar tydliga konflikter och samtidigt arbeta med humor? säger Michaela Granit som vill använda såväl musik och bild, rörelse för gestaltningen.
Att det är just Scenkonst Sörmland som håller i produktionen beror på en stark vilja att ge röst åt dramatik som verkligen berör.
- Vi är väldigt upprymda över samarbetet med teamet Alakoski/Granit/Lind, det är spännande att följa berättelsen som växer fram. Vår drivkraft i detta är att vara en röst i samhället, att kommentera samtiden och få människor att reflektera, säger Maria Weisby, konstnärlig ledare på Scenkonst Sörmland.
Michaela arbetar även med att utveckla en dramatiseringsidé/koncept för Svenska Teatern i Helsingfors